Ana sayfa Forumlar TeslaTürk.com Haber / Yazı Tartışma Forumu 2017 Üçüncü Çeyrek ve Tesla Model 3 Gecikmesi

Bu konu 2 yanıt ve 3 izleyen içeriyor ve en son  Gokhan tarafından 19/11/2017 at 14:23 tarihinde güncellendi.

3 yazı görüntüleniyor - 1 ile 3 arası (toplam 3)
  • Yazar
    Yazılar
  • #5478

    Emir
    Yönetici

    Geçtiğimiz hafta Çarşamba günü ABD’de piyasaların kapanması ile birlikte Tesla 2017 Temmuz-Ağustos-Eylül dönemini içeren 3. çeyrek, yani Q3 rakamlarını açıkladı. Ben ise bu yazıyı onu takip eden haftasonunda yazıyorum. Piyaslar çoktan tepkisini verdi ve evet, beklediğim gibi TSLA hisseleri 300$’a kadar düştü. Muhtemelen birkaç büyük kuruluş da ‘Tesla Müthiş Para Kaybetti’ ‘Tesla Balonu Patlıyor Mu?‘ gibi ağdalı birkaç yazı da yayımlamıştır. Hemen hemen üç senedir süren bu elektrikli araba ateşeliği misyonumda hiçbir zaman ‘fanboyluk‘ denen hadiseye düşmemeye dikkat ettim o yüzden tane tane bütün bunların ne anlama geldiğini ve genel yorumumu paylaşmak istiyorum.

    BENİ MODEL 3’ÜN TÜRKİYE DURUMUNU ANLATA KISMA IŞINLA

    Sonuçlar;

    • 25.915’i Model S ve Model X, 222’si de Model 3 olmak üzere toplam 26.137 araba teslimi
    • 18 yeni mağaza ve servis açılımı
    • 126 yeni Supercharger istasyonu
    • Nöral Net yapay zeka veri akış sisteminin problemleri çözülmesi ile Autopilot özelliklerinin hız kazanacağı müjdesi
    • Tesla Enerji‘nin Güney Avustralya ve Porto Riko gibi elektrik sıkıntısı çeken yerlerdeki büyük projelerinde ciddi ölçüde tamamlanma.
    • Tesla Enerji ürünlerinde bir önceki seneye göre %138 büyüme
    • Tesla Model 3 üretim hızlanmasında 4 ay gecikme duyurusu.

    Tüm bunların sonucu finansal olarak 2.9 Milyar USD ciro üzerinden 620 Milyon USD zarar.


    Evet uzaktan baktığımızda bizim alışık olduğumuz, bildiğimiz ‘iş’ modeline göre bu kadar iş yapıp zarar etmek hiç iyi bir durum değil. Ama işin içinde sürekli olarak büyüyen ve kafa tutmaya başladığı, statükosunu değiştirmeye başladığı devler ile başa çıkmak zounda olan bir firma var. Bu firma bir yandan tüm Dünya’da yayılırken diğer yandan maliyet ve satış fiyatı anlamında dahi 5 yılın sonrasının fiyatında olan bir arabayı milyonlarca üretmek, şarj, servis altyapılarını kurmak, güneş panelleri ve sabit enerji depolama için piller geliştirmek, kendini kullanan arabalar ve bunun hizmet filosunu geliştirmek gibi sorumluluklara sahip. Her biri kendi içinde devrimsel işler. Bunlar hep Elon‘un yutabileceğinden fazlasını ısırması.

    Bu durum Tesla’nın bilançosunda da belli oluyor, yapacakları işlerin zorluğunda da. Üstelik önümüzdeki birkaç çeyrekte de Model 3 üretimi hızlandırıldığı için brüt marjlar düşmeye devam edecek. Zaten bu çeyrekte dahi %18’e düşmüş. Haliyle bu çeyrekte teslim edilen 222 adet Model 3 beklenen karlarla üretilememiş, numune tadında arabalar olmuş. Q4’te, yani şuan icinde bulunduğumuz çeyrekte, brüt marjların ise %15’e kadar gerilemesi bekleniyor yine Model 3 üretim hızlanmasından dolayı. Fakat Tesla’nın tüm bunlar icin yakın zamanda sermaye artırımı ya da kredibilite bulma ihtiyacı olmayacak. Bunu öngörüp önceki çeyreklerde kendilerine olabildiğince kaynak zaten yarattılar.

    TSLA hissem yok, finansal yorum yapabilecek derinlemesine bilgiye de sahip değilim ama firmayı yakınen takip ediyorum. Model 3 programı Tesla’nın bugüne kadar başına aldığı en büyük dert. Başarılı olamadığı taktirde de batıracak seviyeye bile getirir. Ama ortada başarmaması için bir sebep yok. Üretim Elon’a göre 2017 Temmuz’da başlamasına rağmen hala teslim sayısı 1000’i bulamadı. Aralık ayında üretim hedefi haftada 5000 iken şimdi bu hedef Mart 2018’e atıldı. Ama bunlar zaten en başından beklediğimiz hedeflerdi, Temmuz’da olan üretim başlangıcı zamanında telafuz edilen rakamlar gerçekleşmiş olsa fazla gerçekdışı olacaktı. 

    Batarya Modül Montajında Sıkıntı

    Tesla hissedarlar ile üretimi tıkayan şeyin ne olduğunu da paylaştı. ‘Şişeağzı’ şuan için üretimde pilleri modül haline ve daha sonra batarya haline getiren departmanda, yani Gigafactory’de((Elon Musk’ın instagram’da paylaştığı Gigafactory çatısında kampını hatırlayalım)). Gövde, yürüyen vb. diğer sistemler beklenen gibi, hatta belki daha iyi performansta zaten ilerliyor ama araba üretiminde hız tüm bandın en zayıf halkası kadar olduğu için şuan odak Gigafactory ve modül montajında.. Geçen haftalarda çıkan tedarikçiye parça siparişi iptallerini de bu mantıklı kılıyor.

    Bir de rapora modül/batarya kısmındaki sıkışmanın sebebi olarak otomasyon sistemlerini kuracak olan firmanın işi tamamlayamaması diye not düşülmüş ve bu sistemlerin kurulumunu Tesla’nın üstlenip en iyi mühendislerini görevlendirdiğini eklenmiş. Tesla otomasyon konusunda sıkıntı yaşamamak için Almanya’da ‘Grohmann Mühendislik‘i geçen sene satın almıştı ama demek ki modül montaj bant kurulumunu başka bir otomasyon firması yapıyormuş, onar ile de iş sonlandırılmış. Daha önce aynısı Model X koltuklarında yaşanmıştı ve Tesla kendi fabrikası içinde araba koltuğu üreten bir tesis kurmuştu. Model 3 bu gibi hataları çok daha az kaldıracak bir program, dilerim sıkıntılar çözülür ve bir gecikme daha yaşanmaz.

    Tesla Model 3 ve Türkiye

    model-3-mt-dis3Tesla Model 3’ü Türkiye’de benden uzun süredir bekleyen yoktur diye tahmin ediyorum. 1 Nisan 2016’da sabahın ilk ışıklarında daha tasarımı görmediğim anda ödediğim 1000€ kapora üzerinden 18 ayı geçkin süre oldu. Onun öncesinde de en az 36 ay Model 3 heyecanı ve hayali vardı. Şimdi ise görünene göre Model 3 sahibi olmama hala en az 14 ay var. Türkiye’ye ilk teslimlerin 2019’un ilk çeyreğinde olmasını bekliyorum. Kendimce beklediğim;

    • 2018 ilk üç ayında ‘Tesla demografiği’ adını verdiğim California’da yaşayan, hali hazırda Tesla’sı olan veya erken rezervasyon yapmış olanlar teslim almaya başlayacak.
    • 2018 Nisan gibi haftada 5000’e ulaşılabilse dahi yaza doğru ancak ABD’nin doğusuna kadar teslimler hızlanacak.
    • 2018 yazında eğer işler yolunda gittiyse ve teslimler artık hız kazandıysa, tekrar talep yaratmaya ihtiyaç var ise 4X4 ve Performans modelleri tanıtılacak.
    • 2018 yaz sonrası Tip 2 ve muhtemelen CCS girişleri, trifaz elektrik sistemi ile Avrupa modeli Almanya, Hollanda, Norveç gibi pazarlarda çıkacak.
    • 2018 sonuna doğru Avrupa pazarı doyurulurken sıra 2019 başında Türkiye’ye gelecek.

    Tabii bu karamsar tahmin hala. Ama 3-4 aylık gecikme nedeniyle daha gerçekçi oldu. O zamana kadar belki – şuan hiç öyle durmasa da – Tesla Türkiye’de resmi satışa başlar ve sıra bize Avrupa ile aynı anda gelir. 

    Üstelik Türkiye’de rezervasyon yapma işi de boş çıktı gibi duruyor. Sıra Türkiye’ye geldiğinde Model 3 üretimi haftada 7000’e kadar çıkmış olabilir. Bu durumda 2016 Nisan’da rezervasyon yapan ben ile bugün rezervasyon yapmış olsanız siz arasında 200-300 kişi fark olacak, bir haftalık bile fark değil. En azından çorbada tuzumuz olmuş oldu, paramız da Euro’da değerlendi. Bu arada bu tahminlerin hepsi ülke ülke pazar mantığı güdüleceği tahminine göre. Eğer ki tüm Avrupa içinde eş sıra verildiyse belki de 11-12 ay sonra arabayı alabilirim ve o zaman rezervasyonun en azından birkaç aylık mantığı olur.

    Sonuç olarak haberlerin hiçbiri Dünya’nın sonu değil. Tesla başındaki iş ile zorlanıyor ama üstesinden geleceğiz ve biz o Model 3’e bineceğiz. O zamana kadar bu ilk detaylı Model 3 incelemesini hatmetmenizi önerir, sevgiler dilerim. Takipte kalın.

    #5479

    YASİN
    Katılımcı

    emir bey tesla tesliminden sonra yerli otomobilde böyle güzel ayarda üretilirse onu almak içinde sıraya gireriz 🙂 yazı güzel olmuş ellerinize sağlık.

    #5514

    Gokhan
    Katılımcı

    vodafone, turkiye’de telsim’i satın aldığı yıl 5milyar usd zarar açıklamıştı… sonu mu geldi?

3 yazı görüntüleniyor - 1 ile 3 arası (toplam 3)

Bu konuyu yanıtlamak için giriş yapmış olmalısınız.