Ana sayfa Forumlar TeslaTürk.com Haber / Yazı Tartışma Forumu Tesla Model 3; Keşfedilen 10 Detay Özellik!

Bu konu 0 yanıt ve 1 izleyen içeriyor ve en son  Emir tarafından 26/09/2017 at 10:34 tarihinde güncellendi.

1 yazı görüntüleniyor (toplam 1)
  • Yazar
    Yazılar
  • #5430

    Emir
    Yönetici

    Tesla’yı az da olsa takip ediyorsanız Model 3 pek girizgah gerektiren bir araba olmamalı. Kendi sayfasında çok daha detaylı bilgi edinebilecek olsanız da kısaca; ‘kitlelere hitap edebilen fiyatta, tavizsiz ve kimse görmeden dahi 400,000 ön sipariş almış %100 elektrikli %100 tavizsiz otomobil.’

    2006 yılında Tesla’nın şirket stratejisini açıklayan ilk ‘Çok Gizli Ana Plan‘ın kaleme alınması ve Model 3’ün bahsinin ilk kez geçmesinden tam 11 yıl sonra geçtiğimiz Temmuz ayında ilk 30 Tesla Model 3 sahiplerine teslim edildi. O günden beri geçen 1 aydan uzun zamanda da teslimlerin hız kazanarak sürdüğü, yüzden fazla sayıya ulaştığı tahmin ediliyor.

    Ama Tesla ilk teslimleri satın alma önceliği olan rezervasyon sahibi çalışanlarına yaptığı için hala daha apaçık, kullanıcısından inceleme vb. bir detaylı bakış alamadık. Ekim ayından itibaren hali hazırda Tesla Model S veya Model X‘i olup California’da yaşayanlara, Kasım ayında da California’da yaşayıp erkenden rezervasyonunu yapmış vatandaşlara başlayacak olan teslimler ile çok daha fazla bilgi edineceğiz. Çünkü Tesla arabayı sattığı çalışanlarına bilgi paylaşımı, inceleme, anlatım vb. şeyler yapmamaları için kontrat imzalatıyor. Çalışanlar da işlerini riske atmamak için fazla paylaşım olmadan arabalarını kullanıyorlar.

    Model 3 Teslimleri
    Zaman Dilimi Teslim Alacaklar Sunulacak Opsiyonlar
    Temmuz-Eylül 2017 Tesla çalışanı rezervasyon sahipleri Sadece büyük pil ve premium iç paket
    Ekim 2017 Rezervasyon yapmış mevcut Tesla sahipleri Sadece büyük pil ve premium iç paket
    Kasım-Aralık 2017 ABD batı yakasındaki rezervasyon sahipleri Beyaz iç tasarım + standart iç paket + küçük pil
    Ocak-Haziran 2018 ABD rezervasyon sahipleri
    2018 İkinci Yarı Avrupa pazarı 4X4 ve Performans modelleri
    2019 Sağdan direksiyonlu pazarlar

    Yine de hepimizin merakla beklediği ufak tefek detay özelliklerden birkaçı öyle ya da böyle ortaya çıktı. İşte internetin Model 3 hakkında yoklukta öğrendiği 10 özelliği!


    Kendini Kullanma ve Araç Paylaşımı İşi Ciddi! (Uber Olsam Korkardım)

    otonom-tesla

    Bütün Tesla Model 3’lerin zamanı gelince((yazılım hataları giderilip yerel izinler alınınca)) kendi kendini kullanabilecek donanım ile geleceğini ve Tesla Network ile arabaların kendi taksitlerinin bir kısmını ödeyebileceğini zaten biliyorduk. Ama Model 3’te keşfedilen birkaç detay Tesla’nın bu arabayı tamamen kendi kendini süren teknolojiyi ve araç paylaşımını göz önünde bulundurarak tasarladığını kanıtlıyor. Düşünce yöntemi şüphesiz en yakın rakibin 5 yıl ötesinde!

    Sürücüye Bakan Kamera!

    model-3-surucu-cam

    Resmi fotoğraflarda keşfedilen bu detay türünün ilk örneği olabilir. Autopilot ve otonom sürüşü mümkün kılan 8 kamera haricinde 9. kokpite bakan kameranın ne için kullanılacağı henüz bilinmiyor. Çünkü Tesla daha bu kameradan bahsetmedi, tanıtmadı bile.

    Ama tahminlere göre Model 3’ünüz bir şöför olmadan Tesla Network içinde taksiye çıktığında arabanızı uzaktan güvenlik kamerasından izler gibi izlemeniz belki de mümkün olabilecek. Ya da tam otonom sürüşe giden yolda, 3 ile 4. seviye otonomluk arasında araba neredeyse her şeyi kendisi yapıp yine de sizin yolu ve sistemleri izlemenizi gerek kıldığında gerçekten şöför koltuğunda olup olmadığınız, uyuyup uyumadığınız tespit edilmek için yapay zeka tarafından kullanılabilir. Bu açıklamayı kesinlikle iple çekiyorum.

    Arabaya Kartlı Biniş

    model-3-kartTesla Model 3‘ün bir anahtarı yok. Günlük kullanımda cep telefonunuza tanımladığınız araba Bluetooth LE ile siz yaklaştığınızda, açılıp uzaklaştığınızda kilitlenecek. Anahtar cep telefonunuz olacak yani. Ama arabanızı başkasına verecekseniz ya da telefonunuzun şarjı yoksa Model 3’ün aynı kredi kartı gibi bir kartı var. Bu kart şöför kısmındaki B sütunundaki Autopilot kameralarından birisi olan kameranın alt kısmına okutulduğunda kapılar açılıyor. Kapı açıldıktan sonra şöför koltuğuna oturup fren pedalına basarak arabayı çalıştırmanız için 15 saniyeniz var. O 15 saniye içinde çalıştırmazsanız da aynı RFID kartı orta konsola koyunca da araba çalışma izni veriyor. Günlük kullanıcı cep telefonu ya da akıllı saati ile bunu yapacak olsa da ödünç verdiğinizde, valet’ye verdiğiniz vs. faydalı bir özellik.

    Ancak aynı zamanda sizlere de Tesla Network’ü kullanabilmek ve gelen arabalara binebilmek için çok iyi fikir gibi gelmedi mi? Kesinlikle Tesla Network ve otonom sürüş düşünülerek yapılmış bir araba Tesla Model 3.

     

    Bulutta Sürücü Profili

    Günümüzde pek çok lüks arabada olduğu gibi Tesla’da da sürücü profilleri var. Bu profil aynı arabayı kullanan birkaç kişinin her seferinde kendi ayarını yapmasının önüne geçiyor. Koltuk pozisyonu, ayna açıları, radyo ayarları, menü ayarları gibi şahsi ayarlar sürücü profillerinde saklanabiliyor ve aynı arabayı kullanan hiçbir kullanıcı yabancılık çekmiyor.

    Ama CEO Elon Musk Twitter’dan verdiği bir ipucunda ileride bütün sürücü profillerinin buluta aktarılacağı, ve Dünya’nın herhangi bir noktasında herhangi bir Tesla’ya bindiğinizde kendi profiliniz ile giriş yaptığınızda sizin ayarlarınızın yapılabileceğini söyledi. Bu gerek Tesla Network üyesi bir Model 3’ü kendiniz kullanmak istediğinizde, ya da başka bir ülkeye gidip Tesla kiraladığınızda sizi çok rahat hissettirecek, gelecek kokan bir özellik. Ama hepsinden de ötesi ileride kendini kullanan Teslalara Tesla Network çerçevesinde bindiğinizde radyo, koltuk, menü tüm ayarlar size göre ayarlanmış olacak. Yer yadırgamaya son.

    Dedim ya, kendini kullanan araba ve filo işi ciddi. Yine tamamen endüstri dışında temel prensipler ile konuya yaklaşılmış. Buram buram Elon’un imzası var.

    Model 3 Normal Bir Araba; Kapı Cepleri, Ceket Askıları vb… Var

    Model S‘in özellikle aldığı şikayetlerin en büyüğü Silikon Vadisi kafasına fazla kaçılarak çok minimalist bir tasarıma sahip olmasıydı. Tecrübe etmemişler için, Model S’te kapıların içinde cepler, ceketinizi asmak için askılık vs. yok. Hatta 2016 yılındaki makyaja kadar orta konsol dahi yoktu. Bomboş orta alana eşyalar gelişigüzel konuluyordu.

    Model 3'te kapı cepleri, arkada askılıklar, normal güneşlikler ve kabin ışıkları var.

    Model 3’te kapı cepleri, arkada askılıklar, normal güneşlikler ve kabin ışıkları var.

    Tesla bu eleştirileri Model 3 ile dinlemiş ki Model 3 aynı normal bir araba gibi orta konsol, kapı cepleri vb. her şeye sahip. Daha kullanışlı bir araba yani.

    Arka Koltuklar Yatarak Saklama Alanını Bir Hayli Büyütebiliyor

    Model 3, Model S gibi bir hatchback değil. Üstelik Model S gibi bir devden bir hayli ufak. Bu saklama alanı ile ilgili birçok soruyu beraberinde getirmişti ama yine ilk teslim alan birkaç şanslı çalışandan edindiğimiz görüntülere göre koltuklar yatabiliyor ve yattığında kocaman bir saklama alanı size kalıyor.

    Arka koltuklar yatıp sürücü koltuğu en öne çekildiğinde mesafe 208cm!

    Arka koltuklar yatıp sürücü koltuğu en öne çekildiğinde mesafe 208cm!

    Hatta Tesla’da kamp yapma meraklısı tayfayı sevindirecek şekilde koltuklar yatırılıp ön koltuklar da en öne alındığında bagaj mesafesi 208cm! Tavan da bildiğiniz gibi cam. Yani şişme yatak aracılığı ile klima çalışırken kamp modunda yıldızların izlendiği böceklerden uzak ormanda bir gece geçirmek mümkün. Belki de BMW i3 ile Bursa’ya kampa gittiğim videonun bir tekrarını Model 3’ü aldığımda, Model 3’ü çadır yaparak tekrarlamalıyım.

    Standart 18″ Aero Jantlar Kapaklı Ve Çıkabiliyor

    Şimdilik satışa sunulan opsiyonlarda Model 3 standart olarak 18″ aero jantlar ile geliyor.  Supercharger’da bir meraklı tarafından muhabbete tutulan Model 3 sahibi Tesla mühendisinin ifadesine göre bu aero jantlar hava sürtünmesini azaltarak otobanda %10 tüketim avantajı sağlıyor.

    1000$ fark ile ise 19″ spor jantlar alınabiliyor. Ancak yapılan bir keşfe göre çok kolay bir şekilde bu aero jantların kapakları çıkartılabiliyor ve geriye siyah, fena da durmayan 18″ jantlar kalıyor.  Şehiriçinde de aero’nun görünümünden memnun değilseniz, tüketimin de uzun yolda olduğu gibi önemli olmayacağını düşündüğümüzde kapakları çıkartıp, uzun yolda da %10 tüketim avantajını kullanabilirsiniz.

    Bu avantaj gerçekten %10 ise çok ciddi bir fark. Mesela ~50kWh((tahminlere göre, resmi bir açıklama yok henüz)) kullanılabilir enerjili baz Model 3’ü düşünürsek, 200Wh/km tüketimde 250km tek şarj ile gidebilecekken aero jant %10 avantaj sağlayıp 180Wh/km’ye düşürdüğünde otobanda tek şarj ile gidilen mesafe 277km‘ye çıkıyor. Üstelik aero kapakları takıp çıkartması da çok kolay.

    1000$ fark ile satılan 19" spor jantlar.

    1000$ fark ile satılan 19″ spor jantlar.

    Videoda da gördüğünüz gibi takıp çıkartması çok kolay olan bu jantlar pek çok kişiyi 19″ spor jantlara para verme fikrinden vaz geçirmiş olsa da sistemin kolaylığını düşündüğünüzde benzer bir seçeneğin 19″ jantlarda sunulmaması enteresan.

    Tek Hava Izgaralı Özgün Klima Sistemi

    Model 3’ün içinde dikatinizi çektiyse hiç tuş yok. Onu bırakın ızgara dahi yok. Bu pek çok insanı havanın kabin içinde nasıl yönetileceği ile ilgili şüpheye itmişti. Ama test sürüşü yapanlardan kontrolün dokunmatik ekrandan çok kolay ve etkili olduğunu öğrenmiştik.

    model-3-ic-2

    Yeni yayınlanan patent başvurularında Tesla’nın tek kanallı bu klima sisteminin avantajları geliştiricileri tarafından şöyle açıklanıyor.

    Normal otomobil ızgaraları çok kötü en-boy oranına sahip, yani enleri boylarına kıyasla çok kısa. Yuvarlak ya da dikdörtgen hava ızgaraları en sık rastlananlar. Genelde panelle aynı düzeyde yerleştirilen bu ızgaralardan geniş alanlara hava dağıtım çok mümkün olmuyor. Bu yüzden de her yolcu için farklı birkaç ızgara kullanılıyor. Ayrıca bu ızgaraların görüntüsü çok hoş olmayabiliyor ve öbür türlü çok daha yekpare olabilecek panel tasarımları bozulabiliyor.

    Bu özgün sistemde hem farklı ızgara parçaları, kanalları kullanılmayarak maliyet avantajı sağlanıyor, hem görüntü güzelleşiyor, üretim hızlanıyor((Model 3 tamamen otomasyon düşünülerek geliştirilmiş, yıllık yarım milyon üretime kısa sürede ulaşma hedefleri olan bir araba programı)), hem de hava akışı daha eşit olabiliyor. Dokunmatik ekrandan da yönleri ihtiyaç halinde ayarlanabiliyor. Tek gömülü ızgara içinde hava akışının nasıl ayarlandığını ve bu sistemin içinde de enerji, yer tasarruflarının nasıl sağlandığının teknik detaylarını buradan okuyabilirsiniz.

    Test sürüşü esnasında çekilen aşağıdaki videoda da dokunmatik ekran ile klima açısının nasıl kontrol edildiğini görebilirsiniz.

    Tesla Maceraya Atılmayıp Doğru Bildiğini Yapmış, En Garanti Yollardan Gitmiş

    Neredeyse En Verimli Araba! 126mpg-e!

    ABD’de bir meraklı tarafından fotoğraflanmış zorunlu cam stickerına göre Model 3 126mpg-e tüketim değerine sahip. Mpg((miles per gallon)) 1 galon benzin ile gidilebilen mesafe demek. mpg-e de bunun elektrikliler için elektrik anlamındaki enerji tüketimi dengi demek. 126mpg-e gerçekten çok verimli. Kıyasen benim verimliliğine inanamadığım BMW i3’ün bile aynı testte sonucu 124mpg-e. Yani Model 3, BMW i3 gibi sadece verim düşünülerek yapılmış bir otomobilden bile çok az daha verimli.

    model-3-sticker

    Düz bir hesap ile ikisinin tüketimini aynı kabul edersek BWM i3 tecrübemden yansıtabileceğim otobanda 120km/h ile giderken 14-15kWh/100km, şehiriçinde de 13kWh/100km beklemek mantıklı olur. Yani 50kWh pil ile 340km, 75kWh pil ile 520km rahat rahat gidebilmek mümkün! Sağlama yapmak için en verimli Tesla Model S olan 75D’nin aynı testte değeri 103mpg-e. Yine okuduğumuz tecrübelerden 180-190Wh/km genel kullanımda tüketim değerine sahip olduğunu biliyoruz. %20 iyileştirme 145Wh/km gibi bir tüketimi zorlamadan edineceğimiz anlamına gelir. Hesap tutuyor. Büyük pilli olan bu verim değerlerinde müthiş heyecanlandırıcı!

    AC Induction Yerine Doğal Manyetikli Motor!

    Bu esasında ‘geek‘ Tesla takipçisi çevrelerince çok büyük bir haber olsa da çok fazla tekniğe girmeden sizlere açıklamaya çalışacağım.

    Henüz kesinleşmiş olmasa da EPA test evraklarına göre Model 3’ün motoru Roadster, S ve X‘ten farklı olarak doğal magnetli AC motor. Bundan önce tüm Teslalar, Roadster’ın AC Propulsion prototipi üzerinden geliştirilmesi ile birlike Nikola Tesla’nın keşfi olan AC endüksiyon motorunu kullanıyordu.

    AC motorlar dış çeper sayabileceğiniz stator, ve şanzımana bağlı, dönen kısım olan rotordan oluşur. Statorde oluşan manyetik alan sonucu rotor etkilenir ve döner. Endüksiyon motorunda statöre elektrik verilmesiyle oluşturulan elektromanyetik alan kullanılırken doğal magnetli motorda statör Dünya’da bulunan doğal manyetiklerden oluşur. İkisinin de birbirine farklı avantaj ve dezavantajları var aşağıda okuyabileceğiniz gibi. Ama basit özeti doğal manyetik daha kolay, basit ve verimli, endüksiyon daha yüksek performans odaklı.

    Doğal Manyetikli Motorun Endüksiyona Artı ve Eksileri
    Artılar Eksiler
    Daha hafif Yüksek devirde daha az tork üretir
    Daha verimli Nadir Dünya elementleri kullanıyor
    Düşük devirde daha çok tork üretebiliyor Maksimum güç daha az
    Mekanik arıza ihtimali daha az çünkü zorlanma daha az Sıcaklığa dayanıklılık daha az
    Akı manyetik alan üretmede kullanılmadığı için soğutması daha kolay
    Üretimi statöre sarmallar yapılmadığı için daha kolay

    EPA evraklarında bu yazsa da hala pek çok kişi bunun EPA tarafından yanlış yazım olabileceğine inanıyor, resmi bir açıklama yok. Bir diğer ihtimal de endüksiyon ile PM (Permanent Magnet, Doğal Manyetik) motorun en iyi özelliklerini bir araya getiren bir motor tasarımı yapılmış olabilir. Böylelikle hem düşük devirde verimlilik artırılır, bir yandan da performanstan ödün verilmez. Model S ve X‘in her zaman performans anlamında daha öncelikli olacağını da düşündüğümüzde Model 3’ten en iyi hızlanmayı beklemektense verim beklemek daha doğru. Belki de  2004’den beri istedikleri motor tasarımı bu yeni, hibrit olandı ama hacim eksikliginden daha kolay yapılabilecek ve hazırda bulunan AC Endüksiyon motorunu kullandılar. Aynı zamanda Tesla’nın kuruluşu ve Roadster ile Model S’in geliştirilmeye başlamasında daha pahalı olan doğal manyetiklerin fiyatlarının bugün çok daha düşük olması dikkat çekici.

    Batarya Tamamen Farklı, Bu Sefer Değiştirmesi Çok Daha Zor

    Model S ve Model X 18650 formatında, yani 18mm boy, 65mm çapındaki silindir lithium pilleri kullanıyor. Bu piller 14 veya 16 modüllü farklı konfigürasyonlarda istenilen kapasiteye göre kullanılıyor. Model S-X batarya tasarımını detaylı olarak burada okuyabilirsiniz.

    2170-vs-186502004’den beri Tesla’nın kullandığı 18650 formatı o yıllarda dahi laptoplar, elektronik sigaralar vb… nice sektörde kullanıldığı için, en yoğun enerjili, en seri üretilen ve ulaşması kolay olan format olduğu için tercih ediliyordu. Ama Model 3 ile birlikte Tesla zaten Dünya’nın en çok lithium pil tüketen firması olduğu için artık kendi optimizasyonuna göre, en uygun olduğunu düşündüğü formatı kullanabilir. Bu sebeple Gigafactory’de üretilen piller artık 2170 formatında. Yani 21mm boy, 70mm çapa sahipler.

     

    Bununla birlikte paket tasarımı da optimize edilmiş. Tesla’nın sürekli verilerine erişimi olan ve 5 yıldır gerçek şahıslar tarafından kullanılan 200,000’den fazla arabasından elde ettiği tecrübe ile tasarım Model 3’te tamamen revize olmuş.

    Model 3 Batarya Tasarımı

    Tesla küçük bataryada 31, büyüğünde de 46 pili paralel bağlayarak bir ‘gruba‘ ulaşıyor. Daha sonra ise arabada tek tip modülden 16 tane yerine iki farklı modül var ve toplamda sadece 4 modül var. Bir tip modülde 23 grup seri bağlanıyor, öbüründe ise 25. Modüller kutu kutu yerine ince uzun şekilde arabanın boyunca yerleştirildiği için ortadaki 2 modül 25’li, yanlardaki 23’lü. Bu da güvenliği artırmak için yapılmış bir tercih. İlüstrasyonda da görebileceğiniz gibi ön tekerleklerin arkası boş tutularak sağ veya soldan burundan olmayan çarpışma anlarında şiddetin emilmesi geliştirilmiş. 25 + 25 +23 +23 tasarımı ile de yine 96 seri gruba ulaşılıyor 4 modül içinde. Yani voltajlar yine hemen hemen diğer tüm elektrikli arabalar ile aynı. (Nominal 355V, tam dolu iken 403V)

    Kaynak: electrek.co

    Kaynak: electrek.co

    Daha da tekniğe…

    Daha derine inersek pil kimyası anlamında da Tesla’nın maceraya atılmadığını görüyoruz. Bugün Model S ve X‘te kullanılan 18650 piller 3350mAh kapasitede. 2170’e yükselmede bu silindir hacminde %46’lık bir gelişme demek. Yani yeni 2170 pillerde kapasite 4900mAh olmalı. Bu da 3.7V nominal voltaj değerinde pil başına 18Wh enerji kapasitesi demek((3.7 x 4.9)). Bu durumda küçük batarya 96 * 31 = 2976 pile, büyük olan ise 46 * 96 =  4416 pile sahip olmalı. Kıyasen Model S 85 2012’de çıktığında 7104 pile sahipti ve adının 85 olmasına rağmen büyük bataryalı Model 3 ile aynı kapasiteyedi.  Ayrıca 2500+ daha az sayıda pil kullanılması üretim bakış açısından bakınca da maliyetlerin ciddi anlamda ucuzlaması demek.

    18Wh enerji ile çarparsak da nominal((kullanılabilir değil)) olarak 53,5kWh ve 79,4kWh enerji demek. Koruma amaçlı kullanıma açılmayan kapasiteleri de S ve X’te olduğu gibi 4kWh kabul edersek Model 3 küçük pil 50kWh, Model 3 büyük pil 75kWh enerji saklayabilecek.

    Ama hepsinden de ötesi Model 3 pili şasi sağlamlığını artıran bir temel olarak ataları Model S ve X’ten çok daha sağlam oturtulmuş. Sonuç olarak da olası bir pil değişimi S-X gibi 90 saniyede yapılamaz. Teknikerlerin ilk bakışlarına göre 15-20dk sürer. Bu da 2012’de ciddi plan olarak sunulan pil değişim istasyonu planının, en azından binek araçlar için, şimdilik askıya alındığını gösteriyor. Bir ay sonra tanıtılacak Tesla TIR’da ne olur bilemeyiz…


    Artık Model 3 teslimleri gittikçe daha çok hız kazanıyor. Önümüzdeki ay normal insanlara teslimlerin de başlaması ile çok daha fazla bilgi sahibi olacağız ama bugüne dek öğrendiğimiz en önemli şeyleri size kapsamlı bir yazıda aktarmak, bir de bunun videosunu okumayı sevmeyenler için çekmek istedim. Tesla ve elektrikli otomobillere dair herşey için takipte kalın!

1 yazı görüntüleniyor (toplam 1)

Bu konuyu yanıtlamak için giriş yapmış olmalısınız.