Ana sayfa Forumlar TeslaTürk.com Haber / Yazı Tartışma Forumu Tesla, Model 3’te Kullanılacak Yeni Nesil Pillerin Seri Üretimine Gigafactory’de Başladı

Bu konu 1 yanıt ve 2 izleyen içeriyor ve en son Enes’in profil fotoğrafı Enes tarafından 05/01/2017 at 21:17 tarihinde güncellendi.

2 yazı görüntüleniyor - 1 ile 2 arası (toplam 2)
  • Yazar
    Yazılar
  • #4844
    Emir’in profil fotoğrafı
    Emir
    Yönetici

    Beklenen oldu, dün haberini yaptığım etkinlik biraz düşük profilde geçip başlık yaratan cinsten soru-cevap bölümü gerçekleşmemiş olsa da (muhtemelen teknoloji dünyasının gözü tamamen CES’te olduğu için) Tesla büyük planlarındaki en önemli adımlardan birini gerçekleştiğini duyurdu ve üretimden kısa bir video paylaştı.

    Artık Tesla Gigafactory‘nin 2. etabı tamamlandı diyebiliriz. Önceki sene ilk etap tamamlanması ile Tesla Enerji ürünlerinin Panasonic’in tedarik ettiği hazır pillerin soğutma sistemleri, paket, batarya yönetim vb. sistemler ile entegre edilmesi ile batarya haline getiren montajı başlamıştı. Bina inşaatın bu fazında arazi olarak yaklaşık 175,000m2 yer kaplıyor.((daha bitmiş halin %30’u bile değil)) Ancak beklendiği gibi bütün zincirin en küçük parçası olan, yeni nesil ‘2170’ pillerin üretimine başlandı. CEO Elon Musk bu piller ile ilgili daha önce fiyat/performans/enerji yoğunluğu anlamında en iyi piller olacak yorumunu yapmıştı.

    Şuan üretilen piller Tesla Enerji ürünlerinde kullanılmaya devam ediyor ancak Temmuz 2017’nin Tesla Model 3 parça tedarikçileri için son termin olduğunu düşünürsek birkaç aya Tesla Model 3 bataryaları da, özellikle test prototip filosu bataryalarının üretimine başlanabilir. Hacmi ve hata marjının azlığını düşünürsek California sokaklarında bol bol Tesla Model 3 prototipi görmemiz lazım bahar aylarına doğru.

    ‘2170’ pilleri

    Model S bataryasını oluşturan binlerce 18650 formatında pil

    Model S bataryasını oluşturan binlerce 18650 formatında pil

    Tesla 2003 yılında ilk yola çıktığında araçlarında kullanmak üzere o zamanlar laptoplarda sıkça kullanılan ve piyasada bolca bulunan 18650 silindir pilleri seçmişti. Bu piller adını 18mm çap, 65mm yükseklikliklerinden dolayı alıyordu. Daha sonra Tesla Roadster, Model S ve Model X hep bu geometrideki pillerden oluştu. Tabii aynı geometride 2008 yılında Roadster çıktığında yaklaşık 2100-2200mAh kapasitede olan bu piller geçen sene Model S P90D çıktığında 3300mAh kapasiteye ulaşmıstı.

    Tesla, şimdi Gigafactory’de kendi pillerini üretecek ve artık hacimleri dünya arzından fazla. Buna rağmen ufak silindir pil yapısından vazgeçmiyor. Panasonic ortaklığı ile kurulan Gigafactory’de tamamen kendi geliştirdiği, 21mm çap, 70mm boyda olan((adını da buradan alan)) bu pillerin özellikleri henüz bilinmiyor. 18650’leren az da olsa daha büyükler. Tesla uzun denemeler sonucu en uygun geometrinin bu olduğu kanısına varmış olmalı.

    Bu pillerin özellikleri ile ilgili elimizde henüz hiç bilgi yok. Ama pillerle ilgili bilgilerime ve basit orantıya dayanarak tahminde bulunacak olursam; (teknik detay sevmeyenler hiç okumasın, oldukça geekleşiyorum)

    • Lithium pil kimyasının pek çok manşet haberinin aksine ‘Dev Gelişme!’ ile bir gecede 5’e katlanıp dünyayı değiştirip milyarlarca $ yatırımı geçersiz kılmayacağını biliyoruz. Aynı zamanda tarih bize gösteriyor ki adeta bir yavaşlamış Moore yasası gibi pil kimyası yılda yaklaşık %7 gelişiyor. Tarihe bakacak olursak 2008 Roadster ile 2012 Model S arasındaki pillerde gelişme 2200mAh – 3000mAh. Yani 5 yılda %36. Daha sonra ise 2013 Model S ile 2015 Model S-X arasında 3000mAh’den 3300mAh’e çıkma durumu var. P85D’den sonra P90D’yi getiren pillerdeki farkın anod’a katılan çok çok az miktarda silikon olduğunu biliyoruz. Bu silikon değerinin yeterli veri elde edildiği için yine güvenli bir miktarda artırılma olanağı var, hele ki 2170’de yüzey alanının daha büyük olduğunu düşünürsek bu da yoğunluk anlamında avantaj. Son 3300mAh kapasiteli 18650 pillerin geliştirilmesi üzerinden geçen 2 senede alçakgönüllü bir tahmin ile kimyada %6 bir gelişme olduğunu varsayar isek aynı kimya ile 3500mAh piller mümkün idi.
    • Hacim ile enerji doğru orantılı. 18650 pilleri ile 2170 pilleri arasında %46,5 bir hacim artışı var.

    Bu iki sebepten benim tahminim yeni 2170 pillerinin nominal kapasitesisinin 5100mAh olacağı. Bu da 3.7V nominal voltaj ile tam 18,8Wh enerji kapasitesi yapar. Yani Tesla P85-85-85D-P85D’lerde kullanılan orijinal pillerinin aynı kapasitesine ulaşmak için 7104 pil kullanırken şimdi aşağı yukarı 4095 pil yetecek. Tabii bu piller daha çok yer kaplayacağı için direkt olarak oranlayıp ‘x’ kapasite mümkün diyemeyiz. Yine de 3000’den fazla az pil kullanmak batarya imalat maliyetlerini bile ciddi düşürecektir. Zira Gigafactory ile sadece hacim ve aynı çatı altına girmekten – pillerin dünya piyasalarında ucuzlamasını göz ardı ederek – %30 bir maliyet iyileşmesi bekleniyor. Tesla Model 3 35,000$ başlangıç fiyatının Tesla’yı ayakta tutması için bu şart. 2016’dan 190$/kWh maliyeti olan Tesla’nın 2018’de ~125$/kWh’a inmesi şart. Zaten veriler gösteriyor ki 150$/kWh limitinin altına inildiği anda içten yanmalı otomobiller matematiksel olarak bile mantıklı olmayacak, bir anda milyonlarca araç külüstüre çıkacak.

    Benim yine kendi hesaplarıma göre tahminim mevcut Model S ve Model X şasisine 2170 pilleri ile üretilecek bir bataryanın kapasitesinin 120kWh olabileceği. Ama Tesla, Model 3 programını başarı ile sonlandırıp yılda 500,000 adet rakamına ulaşmadan bunu yapmayacaktır. Bu gerçekleşirse, ki talebi canlandırmak için gerekebilir, 2018 sonundan erken beklemiyorum. Potansiyel bir Model S 120D tek şarj ile rahat rahat 700km uzun yolda gidebilir. Tabii Tesla o zaman geldiğinde ağırlığı azaltıp aynı pili daha hafif yaparak verimliliği artırmayı da seçebilir.

    İşlerin kızışmaya başlayacağı ve bir insanlık ulaşım devrimine tanıklık ettiğimiz güzel çağlarda yaşıyoruz aslında. Takipte kalın.

    #4845
    Enes’in profil fotoğrafı
    Enes
    Katılımcı

    Acaba bu pilleri harici satmak için piyasaya sürecek mi? Tesla böyle devam ederse model s ile 20 liraya kesintisiz 1000 km gitmek mümkün olacağa benziyor.

2 yazı görüntüleniyor - 1 ile 2 arası (toplam 2)

Bu konuyu yanıtlamak için giriş yapmış olmalısınız.